Elk bedrijf is voortdurend in beweging; procedures vernieuwen, werknemers veranderen en resultaten wisselen. Er wordt van u gevraagd dat u zich voortdurend aanpast.
Hoe kan u uw sterktes blijven behouden? Hoe verwelkomt u veranderingen en gaat u om met de bijbehorende stress?
Deze training biedt u inzicht in wat veranderingen doen met u en met uw collega’s. Het biedt concrete tools om een prettig en krachtig antwoord te vinden op alle wijzigende bedrijfsprocessen.
Iedereen die veranderingen wil doorvoeren of deze wil communiceren met optimale kans op het bereiken van een ondersteunend draagvlak.
Doelstellingen:
- de valkuilen kennen van een slecht opgezette veranderingscommunicatie
- de wetmatigheden van het veranderingsproces kennen en deze omzetten in effectieve acties van communicatie- en samenwerking
- de opeenvolgende fasen van transitie bij een publiek stapsgewijs beheren
- uw eigen veranderingsplan kunnen opzetten
Inhoud van de training:
Brainstorming rond veranderen: “moeilijk voor de ander, makkelijk voor mij”?
De uitdaging van ingrijpende verandering onder ogen zien.
Valkuilen van een slordig beheerde verandering in de werkplek oplijsten
Een verandering bewust beheren – de moeite waard?
De psychologie van het veranderen, de curve van reacties
Wat wél en wat niet doen op elk moment van de curve
Het belang van het aanspreken van hoofd (begrijpen), hart (voelen, eigen maken) en buik (doen)
Een script voor veranderingsbeheer: de 8 stappen van Kotter
Verschillende petjes van de leiders bij verandering
De stakeholders van een veranderingsproject in kaart brengen
De rol van de begeleider, het belang van visie, daadkracht, participatie, netwerking, en…acceptatie
Toepassingsoefening: in groepjes uitwerken van de stappen van Kotter op een case
Omgaan met de transitie bij het doelpubliek: reacties op veranderingen
Wat is weerstand?
Hoe uit weerstand zich?
Maatregelen die weerstand verlagen en acceptatie vergroten
Andere reacties: ontkenning, woede, gelatenheid, negativisme, treuzelen, stilletjes saboteren, …
Conflicten vermijden door de-escalerend gedrag – afwisselen van push en pull
Communicatie-technieken: luisteren, feedback geven, modereren, herkaderen, assertief handelen
Opstellen van een actieplan
Duur: 1 dag basismodule; indien tussentijds toegepast voor op de werkplek: terugkomdag - verankeren van een concrete toepassing door de trainees