Bewust, onbewust: u communiceert de hele tijd. En die communicatie verloopt soms makkelijk maar soms ook moeizaam. Komt uw boodschap niet aan? Hebt u de indruk achter de feiten aan te lopen? Vindt u dat uw medewerkers u niet begrijpen?
Deze training helpt u om te bereiken wat u wilt met wat u zegt.
Iedereen die zijn competenties in verbaal communiceren wil optimaliseren. Voorkennis is niet nodig. U kan zelf situaties meebrengen waarin u beter wil leren communiceren. Deze worden dan in de training specifiek geoefend.
Doelstellingen:
- Beschikken over nieuwe communicatieve vaardigheden die makkelijk in de werkplek toegepast kunnen worden: actief luisteren, positieve en negatieve feedback geven, assertief communiceren, durven neen zeggen, coachend bevragen.
Methodologie: In deze workshop worden de communicatievaardigheden onderling geoefend (rollenspel, situatiespel). De opgedane ervaringen worden getoetst aan praktische scripts over communicatie. Deelnemers kunnen hun eigen situaties aanbrengen en uitproberen.
De syllabus levert een degelijke neerslag van de basisprincipes van communicatie, beschrijft de scripts voor communicatievaardigheden en geeft allerlei tips en voorbeelden.
Inhoud van de training:
De uitdaging van de communicatie
- Het basismodel en axioma’s van communicatie
- Verbale en non-verbale communicatie
- Risico’s van slordige communicatie en hun gevolgen…
- Naar een professioneler aanpak van communicatie
Een constructieve dialoog door actief luisteren
- Luisteren - niet zo passief…
- De principes van het actief luisteren
- Do’s en don’ts bij het luisteren
Een constructieve feedback geven, zonder te kwetsen
- De gevolgen van slecht geformuleerde feedback…
- Script voor het geven van effectieve, niet-escalerende feedbacks
- Feedback “Do’s en don’ts”
- Assertiviteit en win-win bij het geven van feedback
- Op niet-defensieve wijze feedback ontvangen – de basis van een open relatie
Oefenen, oefenen, en… oefenen
Duur: 1 dag
Biedt samen met “assertief handelen op de werkplek” een diepere, 2-daagse duik in communicatie.