Tegenwoordig zijn veel klanten en medewerkers mondig, hun ongenoegen wordt sneller en directer geuit. Ze zijn soms veeleisend en zetten een hele groep aan tot probleemgedrag. U zou hierop graag een antwoord vinden. In deze training leert u signalen herkennen zodat u er tijdig op kan inspelen. U leert uw communicatie aanpassen en mensen te motiveren. U neemt een aantal handvaten mee waarmee u zich sterker in uw schoenen voelt staan.
Trainers die hun professionele vaardigheden willen aanscherpen, in het bijzonder op het vlak van communicatie en relaties tijdens opleidingen
Doelstellingen:
- Moeilijk gedrag correct kunnen inschatten
- Handvaten hebben die meer greep geven op een effectief omgaan met uzelf en de ander
Methodologie:
U kan zelf cases insturen of meebrengen. Deze workshop wordt opgezet rond praktische oefeningen. De cursisten ontdekken daarbij verschillende sturende principes in een interactief groepsleerproces. Dit wordt afgewisseld met presentaties over de onderliggende principes uit psychologie, didactiek en communicatieleer. Via rollenspelen rond de verschillende mogelijke situaties worden reacties en technieken ingeoefend. De bijdragen worden constructief besproken waarbij alle onderdelen van het cursusmateriaal levendig aan bod komen.
Inhoud van de training:
- Wat is moeilijk gedrag? En voor wie?
- Hoe een situatie van moeilijk gedrag analyseren?
- Uw doel bepalen te midden van een moeilijke situatie
- Preventie inbouwen bij het ontwerp van een training
- Communiceren op een wijze die een constructieve relatie verzekert
- Bewust deelnemen aan de groepsdynamica
- Factoren en oorzaken van storend gedrag in kaart brengen
- Profielen van moeilijk gedrag onderzoeken, hun oorzaken, do’s en don’ts
- Strategieën voor met moeilijk gedrag
- U hercentreren te midden van animositeit
Duur: 1 dag