Temidden van alle deadlines, bewezen methoden, een goed uitgewerkte interventielogica, en succesformules die in trainingen op een kaartje worden meegegeven, vergeten we vaak … de persoon van de manager. En zijn enorme impact op het bedrijfsproces.
En stoten dan op een simpele waarheid: we kunnen maar in zoverre managen als de bundel kwaliteiten die we “onszelf” noemen, toelaat. Het managen van alles loopt via het managen van zichzelf. Als de manager zijn eigen persoon beter kan managen, kan hij de situaties om zich heen beter managen.
Het is een simpele waarheid, maar ook confronterend. Wat valt er dan te onderzoeken? Wat kom ik daar tegen? Kan ik het aan? Wat levert het me op? We duiken liever opnieuw in een stapel werk, nemen een nieuwe opdracht aan met nog meer van hetzelfde.
En toch: het ontsluiten van een nieuwe mogelijkheid in uzelf levert vaak tonnen meer op dat voort te ploegen in …meer van hetzelfde.
Dit vraagt moed. Om zich even opzij te zetten, afstand te nemen, te durven kijken. Mild met zichzelf om te gaan. Iets anders uit te proberen.
Zullen we de poort op een kier zetten? Eens kijken wat er speelt? Iets onvermoeds aanvatten? Hier staan we allen, onzeker en naakt, en zijn hierin gelijk en kwetsbaar.. Een reis maken… naar wie ik nog niet weet dat ik dat ben.
In verwondering iets in jezelf te ontmoeten. Te aanvaarden. En daarachter… dat prachtig ik, met een andere dimensie dan we konden vermoeden, tot opening te brengen. Te doen handelen.
Tot nieuwe, andere, successen te brengen. Dit bent u.
Never stop to amaze yourself.
Printversie