Management / Conflicthantering
Conflicten kunnen op zich zorgen voor een nieuw elan, een nieuwe motivatie. Maar sluipende conflicten of echte ruzies zijn een bron van werkverzuim, slechte werksfeer en dalende productiviteit.
In deze training leert u om conflicten te herkennen en ze om te buigen naar een betere samenwerking.
Doelgroep:
Leidinggevenden die conflicten tussen medewerkers beter willen leren hanteren (specifieke module voor de rol van leidinggevende, meer nadruk op gesprekken leiden tussen personen);
of algemeen: medewerkers die beter willen kunnen omgaan met hun eigen conflicten of die waarin zij dreigen verstrikt te geraken.
Doelstellingen:
- de signalen van een nakend conflict onderkennen, bij uzelf en bij anderen
- de gevolgen van een conflict kunnen inschatten
- kunnen bepalen of u het conflict best vermijdt, participatief oplost of kordaat aanpakt;
- het risico van geblokkeerd compensatiegedrag onderkennen bij uzelf en anderen, en dit neutraliseren;
- escalerend gedrag kunnen vervangen door de-escalerend gedrag;
- een conflict met systematische stappen kunnen hanteren
Inhoud van de training:
- Wat is een conflict en waarover gaan conflicten?
- De uitdaging van een conflict en attitudes rond conflicten
- Risico’s van een onbewuste omgang met conflicten
- Conflictstrategieën - de Kilmann-test: 5 stijlen van reageren op conflicten
- Escalerend of de-escalerend gedrag – conflictbeheersing
- De valkuil van de drama-driehoek onderkennen en neutraliseren
- Een systematische aanpak van een conflict via geleide gesprekken
- Sleutels van bemiddelingsgedrag – de basis van conflictneutralisering
- Uw eigen (risico op) betrokkenheid inschatten – uw kwaliteiten, valkuilen en allergieën in rekening brengen
- Actieplan
Duur : 1 tot 2 dagen, volgens het gewenste verankeringsniveau van de vaardigheden
Een aanvullende coaching biedt bij slepende conflicten vaak een uitkomst.
|