Communicatie / Omgaan met verschillende sociale stijlen op de werkplek
Met sommige mensen lopen de contacten vanzelf, bij anderen krijgt u er precies geen greep op. Deze training vertrekt vanuit uw persoonlijkheidsprofiel. U ontdekt uw eigen voorkeursstijl in communicatie. U krijgt ook inzicht in anderen, in waarom zij reageren zoals ze dat doen. U herkent het effect van uw handelen op hen en andersom. En u krijgt zeer bruikbare handvaten om de communicatie te verbeteren, ook bij mensen die u van nature niet zo liggen.
Doelpubliek:
Iedereen die geconfronteerd wordt met de ervaring dat de ander écht verschillend is.
Iedere persoon die zijn gedrag wil optimaliseren naar verschillende soorten mensen toe
Diegene die een allergie naar een collega, chef enz… beter wil kunnen begrijpen
Iedereen die zijn eigen stijlprofier beter wil leren kennen, met kwaliteiten én valkuilen
Teamleden die professioneler met elkaar wil kunnen omgaan
Doelstellingen:
- verschillende persoonlijkheidstypes kunnen onderscheiden en detecteren
- uzelf kunnen positioneren bij diverse persoonlijkheidstypes
- kernkwaliteiten en valkuilen onderkennen, van uzelf én anderen
- tot acceptatie van de verschillen komen,
- voor –en nadelen van types kunnen inschatten
- het maximum uit een team met verschillende leden halen
- optimaliseren van uw gedrag naar andere persoonlijkheidstypes
Inhoud van de training:
- Waarom rekening houden met verschillen in stijl?
- Risico’s bij onvoldoende inschatting interpersoonlijke verschillen
- Overzicht van persoonlijkheidsmodellen - sociale stijlen: ieder zijn eigen aanpak
- Een persoonlijkheidsmodel met 4 stijlen: DISC
- Test: uw communicatiestijl
- De sociale stijlen herkennen: diagnose-oefening
- De sociale stijlen: uw kracht, allergie en valkuil
- De sociale stijlen oefenen: empathie met een andere stijl ontwikkelen
- Uw communicatie optimaliseren: iemand benaderen met een andere stijl
- Begin van een gesprek, do’s en don’ts, wat werkt wél, wat werkt niet
- Leidinggeven aan types: hoe zorgt u ervoor dat uw opdracht begrepen en uitgevoerd wordt?
- De sociale stijlen als u onder druk komt te staan - valkuilen inschatten en voorkomen
- Tips: overtuigen en onderhandelen, conflictbeheer met elke stijl
- Tips : wie doet welke taken graag ?
Duur: 1 dag
|