Wingerstraat 23, 3390 Sint-Joris-Winge
 www.ritam.be - info@ritam.be - tel. 016/47 10 59
BTW: BE0841.638.910  /  IBAN: BE95 7310 2196 9158  /  BIC: KREDBEBB

 
Communicatie / Klantgericht communiceren

Als uw klanten tevreden zijn, groeit uw bedrijf. Hoe kan u ervoor zorgen dat uw klant zich gehoord voelt? Wat kan u doen om vriendelijk om te gaan met uw klanten?

In deze training bekijkt u hoe uw enthousiasme en oprechtheid overgebracht kan worden op uw klanten. Tegelijk leert u de professionele knepen van het vak: hoe u uw klanten aanspreekt, hoe u uw antwoorden formuleert, welke reacties u beter wel en niet kan vertonen, zinsneden die beter uitpakken. U leert bij elk klantencontact  een win-win te creêren

Doelgroep:

Zaakvoerders, baliemedewerkers, callcenter medewerkers die hun contact met klanten willen optimaliseren.

Doelstellingen:

  • het profiel van de moderne klant kennen
  • klantgerichte attitude eigen maken
  • basisvaardigheden van communicatie vestigen – actief kunnen luisteren, constructieve en negatieve feedback geven, de kunst van het vragen stellen beheersen, herformuleren, telefoonetiquette en telefoon-vaardigheden,
  • principes van correct e-mailgebruik
  • assertief en toch klantgericht kunnen communiceren

Inhoud van de training (dag 1):

Klantgerichte attitude en communicatie

  • Profiel van de moderne klant
  • Belang van een klantgerichte attitude
  • Communicatieschema en basisprincipes communicatie

De klant verwelkomen en zijn behoeften begrijpen

  • De boodschap ontvangen: actief luisteren
  • De kunst van het vragen stellen
  • Herformuleren om uw begrip te tonen
  • Een attitude van empathie

Professioneel telefoneren

  • Als je gebeld wordt
  • Als je zelf telefoneert
  • Een klant informeren
  • Klantgerichte woordenschat

Feedback geven en ontvangen

  • Assertief communiceren
  • Formule voor het geven en ontvangen van feedback
  • Professioneel “neen” zeggen

E-mail do’s en don’ts

  • Wat is informatie?
  • Geschreven communicatie

En: oefenen, oefenen, oefenen

Actieplan

 

Deel II (dag 2): gaat dieper in op het omgaan met klachten en het hanteren van moeilijk gedrag van klanten – korte inhoud op aanvraag