Wingerstraat 23, 3390 Sint-Joris-Winge
 www.ritam.be - info@ritam.be - tel. 016/47 10 59
BTW: BE0841.638.910  /  IBAN: BE95 7310 2196 9158  /  BIC: KREDBEBB

 
Communicatie / Communiceren vanuit uw centrum

Bewust communiceren vanuit rollen in uzelf

Hoort u dit wel eens: “communicatie is simpel – je spreekt duidelijk en zegt wat je te zeggen hebt”? Was het maar zo simpel! Van zender naar ontvanger passeert de boodschap langs filters, en allerlei persoonlijke interpretaties. Dit kleurt de communicatie en leidt vaak tot (onnodig) heftige reacties. In deze training leert u zich bewust zijn van waaruit u en de ander communiceren. U leert de effectiviteit in te schatten bij uzelf en uw gesprekspartners. U leert om bewust in te grijpen om anders te communiceren en het gesprek terug ter zake te brengen mét behoud van een duurzame relatie.

Doelgroep:

Iedereen die bewuster wil omgaan met het effect van zijn communicatie

Iedere medewerker die respectvol wil beïnvloeden

Leidinggevenden die effectiever feedback willen geven zonder in conflict te geraken

Iedereen die duurzame relaties wil bevorderen waarin men zich durft uit te spreken Leidinggevenden die goed willen kunnen reageren te midden van psychologische spelletjes uit de omgeving

Doelstellingen:

  • Kiezen vanuit welke rol u handelt (volwassene versus compenserend kind of ouder)
  • Kiezen voor niet-reactief gedrag dat ter zake blijft en een escalerend conflict tot rust brengt
  • Terugkeren naar een assertieve, gecentreerde grondhouding, gericht op win-win
  • Manipulatief gedrag herkennen en neutraliseren

Inhoud van de training:

Het effect van ego-toestanden op de communicatie

  • Hoe reageren we op feedback en waar hangt dat van af?
  • Hoe willen we zelf communiceren en feedback geven?
  • De 6-ego-toestanden (transactionele analyse) – oorsprong en beschrijving
  • Diagnose: wie spreekt wanneer vanuit welke toestand
  • Je ego-toestand kiezen: feedback geven vanuit elke toestand

Transacties onderkennen en sturen

  • Wat zijn transacties
  • Soorten transacties: voorbeelden
  • Herkennen van transacties op de werkplek: oefening
  • Bewust je transacties op de werkplek kiezen

De valkuil van de drama-driehoek: uit de neergaande spiraal stappen

  • Symptomen van een nakend conflict
  • De 3 rolletjes rond de drama-driehoek
  • De negatieve spiraal van de drama-driehoek
  • Uit de spiraal stappen –uitnodigen tot de-escalerend gedrag

Psychologische spelletjes – hoe ermee omgaan

  • Waarom worden ze gespeeld
  • Soorten psychologische spelletjes
  • Do’s and don’ts
  • Tegenmanipulatie en neutraliseren van spelletjes

U kan ook een coaching aanvragen binnen dit thema. U wordt begeleid om zo te communiceren dat u beter kan omgaan met een specifiek moeilijke situatie.