Communicatie / Assertief spreken op de werkplek
U bent ook liever assertiever? U wilt neen zeggen zonder schuldgevoel? U wilt initiatief nemen en sterk in uw schoenen staan?
Deze training biedt concrete technieken om uzelf te respecteren en uit te drukken. Uw zelfvertrouwen groeit. En dat vergroot dan weer de kwaliteit van uw werk.
Doelgroep:
Iedere persoon die zijn zinvolle bijdrage binnen zijn afdeling krachtig wil kunnen vertegenwoordigen. Elke medewerker die zich meer wil durven uitdrukken en wil weten hoe dit kan. Iedereen die zijn grenzen wil leren stellen aan onprettig of manipulatief gedrag. Iedereen die meer in contact wil gaan staan met zichzelf, zijn waarden, voorkeuren en inzichten.
Doelstellingen:
- Uw eigen gewoontes en attitudes herkennen.
- De gevolgen van niet-assertief gedrag kunnen inschatten
- Principes en scripts van assertiviteit eigen maken om toe te passen in de werkplek
Methodologie:
Na brainstorming en sensibilisering rond het onderwerp (belang en moeilijkheden onder ogen zien) wordt er geoefend in cases, in groepjes, met terugkoppeling door deelnemers en trainer. Daarna worden de vaardigheden kritisch onder de loep genomen en dieper gevestigd.
Inhoud van de training:
Assertiviteit in de verbale communicatie
- Het belang van assertiviteit: uw doel bereiken én een duurzame relatie vestigen
- Kan u voor uzelf opkomen: test
- De valkuil van de niet-assertieve communicatie-stijlen
- Spelen met ruimte innemen en ruimte geven
- Assertiviteit: sleutel tot win-win bij onderhandelen.
Basis communicatievaardigheden
- Actief luisteren
- Een constructieve feedback geven, positief of negatief
- Transactionele analyse: vanuit welke toestand handelt u?
Assertieve vaardigheden
- Een verzoek doen
- Neen zeggen
- Grenzen stellen
- Slecht nieuws melden
Bij 2 dagen:
Een gesprek leiden via de kunst van het vragen stellen
- Het is maar een vraag… de kracht van vragen stellen
- Push en pull – twee facetten van de beïnvloeding
- Toepassingsoefeningen
Nakende conflicten in de communicatie detecteren en ombuigen
- Conflictbeheersing bij communicatie
- Escalerend gedrag onderkennen en uitdoven met de-escalerend countergedrag
- Psychologische spelletjes en giftige rolletjes: hoe stap je uit de dramadriehoek?
- Toepassingsoefeningen
Duur: 1 of 2 dagen
Deze training kan makkelijk gekoppeld worden aan de training “Doeltreffend verbaal communiceren”.
|