Wingerstraat 23, 3390 Sint-Joris-Winge
 www.ritam.be - info@ritam.be - tel. 016/47 10 59
BTW: BE0841.638.910  /  IBAN: BE95 7310 2196 9158  /  BIC: KREDBEBB

 
Thema opleiding / Een presentatie geven

Gestructureerd en boeiend presenteren in zakelijke context

Leidinggevenden – en steeds vaker ook medewerkers met een coördinerende rol worden als “vanzelfsprekend” geacht voor een publiek te kunnen staan.
U moet ordelijke presentaties geven én uw publiek meekrijgen. Geen evidente opgave.
In deze training leert u uw presentatie structureren en boeiend opbouwen. U oefent met uw persoonlijke presentatie. Dan verbetert u, op basis van feedback vanuit de groep, uw inhoud én lichaamstaal.

Doelpubliek:

Iedereen die zijn presentatievaardigheden wil versterken voor degelijk gestructureerde presentaties met net dat tikkeltje méér schwung dat de aandacht van het publiek trekt en vasthoudt.

Doelstellingen:

  • Uw publiek en uw doelstelling bepalen
  • een scenario opstellen voor uw verhaalopbouw
  • spelen met interactieve elementen in de presentatie: verrassen, vragen en antwoorden, dilemma’s, ik-beleefde anecdotes, een heldenverhaal
  • een powerpoint uitwerken die volgens de regels der kunst uw betoog ondersteunt
  • durven werken met “minder is meer”

Methodologie:

De training verloopt over twee dagen. De deelnemers geven een mini-presentatie in de groep op de eerste dag. Dit wordt doorgesproken in groep een aangevuld met praktische suggesties. Tussen de mini-presentaties door worden principes van presenteren geïntroduceerd met feitenmateriaal, wetmatigheden, voorbeelden rond de verhaalopbouw, slides, lay-out enz….

Tussen dag 1 en dag 2 passen de trainees hun presentaties aan en brengen ze deze opnieuw in de groep, mét feedback van elkaar.

Op wens worden video-opnames voorzien én benut bij de feedback

Inhoud van de training:

Intro

  • Deur in huis: een presentatie!
  • Intro: brainstorming – ervaringen met presenteren, leerwensen
  • Doeltreffend presenteren – basisprincipes
  • Twee dimensies: wat en hoe

Fasen van een presentatie

De definieerfase

  • Beginsituatie en opdracht kritisch bevragen
  • Een operationele doelstelling formuleren

De ontwerpfase

  • Voorbereiden van uw presentatie: stapsgewijze aanpak
  • Soorten opbouw – logisch, pedagogisch, verrassend, spannend verhaal, interactieve opbouw, begin-romp-slot, …
  • Evenwicht tussen essentie en detail verzekeren

Uitvoerende fase

  • Het belang van lichaamstaal: houding en gebaren, positionering, taalgebruik, stemgebruik
  • Aandacht krijgen en vasthouden
  • Timing van een presentatie

Het gebruik van audio-visuele hulpmiddelen -– visuals, audio, teksten

  • Een audio-visueel hulpmiddel kiezen en kritisch bevragen
  • Soorten audio-visuele hulpmiddelen: beamer, overhead, borden, demo’s, films,…
  • Visuals toepassen voor meer impact

Slides opstellen en projecteren

  • Wanneer gebruikt u slides, wanneer niet?
  • Principes van het opstellen van een slideshow
  • Mythes, valkuilen, ronduit slechte gewoonten, do’s en don’ts van slides

Interactiviteit in presentaties

  • Openstaan voor de feedback, vragen en reacties van het publiek
  • De interactie bevorderen door vragen te stellen

Omgaan met plankenkoorts of spreekangst

  • Niet zo ongewoon
  • Van negatieve stress naar positieve opwinding

Uw presentatie evalueren
Actieplan

Duur: 1 dag