Thema opleiding / Vormen en coachen op de werkplek
Nieuwe medewerkers moeten hun job nog onder de knie krijgen. Ook ervaren medewerkers moeten regelmatig nieuwe vaardigheden verwerven of kennis opdoen. U bent als trainer of coach hun aanspreekpunt voor deze nieuwe taken. Hierbij is motivatie, feedback, helderheid en efficiënte belangrijk. Want u wilt toch ook dat uw medewerkers zo snel mogelijk, zo graag mogelijk en zo goed mogelijk hun nieuwe taken opnemen?
In deze training leert u hoe u instructies ontwerpt en geeft. U leert verantwoordelijkheid nemen en geven. U leert uw medewerkers bij te sturen en aan te moedigen.
Doelgroep:
Iedereen die trainingen verzorgt in concrete werksituaties. Bijvoorbeeld mensen die een collega, stagiair, medewerker of klanten moeten opleiden.
Doelstellingen:
- Efficiënt en relatiegericht coachen van medewerkers op de werkplek.
- Een training zelfstandig uitwerken, leiden en evalueren op de werkplaats.
- Een duidelijke kijk hebben op uzelf als trainer
- Meer vertrouwen in uw vermogen om een medewerker op te leiden op de werkplek.
Pedagogische aanpak:
In de trainingen “train de trainer” en “werkplekleren” brengen de deelnemers zelf “mini-trainingen” in de groep, van 10 à 15 minuten per deelnemer. De andere deelnemers en de trainer geven hierover feedback. Daarbij komen alle competenties van het trainen aan bod. Dit werkt verrijkend.
Inhoud van de training:
- Oriëntatie
- De functie van opleider-expert op de werkplek analyseren
- Organisatie
- Een gesprek voeren met de opdrachtgever
- De verwachtingen en verworvenheden van de deelnemers onderzoeken
- Duidelijke afspraken maken rond de training
- Een trainingssessie ontwerpen en begeleiden
- De eigen werktaken analyseren, opdelen en ordenen
- Leerdoelstellingen formuleren
- Het parcours van de training construeren
- Geschikte leermethoden kiezen en toepassen, leersituaties opzetten op de werkplek
- volwassenen motiveren in de training
- De opvolging van het geleerde in de werksituatie verzekeren
- Het proces van alterneren tussen training en stage beheren
- Strategieën toepassen om de transfer van het geleerde in de praktijk te bevorderen
- De training evalueren
- Betere communicatie
- De communicatie optimaliseren
- Constructieve feedback geven
- Didactische hulpmiddelen kiezen en toepassen
- Omgaan met een groep
- De principes van coaching toepassen
Duur: 2 of 3 dagen Een 3e trainingsdag verdiept de verschillende onderwerpen van de cursus.
|