Management / Het evalueren van prestaties
Functionerings- en evaluatiegesprekken voeren
De meeste medewerkers kijken niet echt uit naar een functioneringsgesprek. Een goed functioneringsgesprek legt de focus op competenties en mogelijkheden én geeft ruimte aan de medewerker om zijn wensen en moeilijkheden uit te drukken.
Deze training ondersteunt u om deze gesprekken inspirerend en open aan te pakken. Zodat de samenwerking tussen u en uw medewerkers er één is van voortdurende groei, verbetering en motivatie.
Doelpubliek:
Leidinggevenden, teamchefs, dienstchefs
Doelstellingen:
- De volledige cyclus van een evaluatiesysteem kunnen opzetten
- Functionerings- en evaluatiegesprekken voorbereiden en voeren
- Oefenen van de communicatie bij functionerings en evaluatiegesprekken
Inhoud van de training:
Wat is evalueren? Wat is functioneringsopvolging?
- Definitie evaluatie en soorten evaluatie
- Wat, wanneer evalueren?
- Geen evaluatie zonder SMART doelstellingen
Evalueren van competenties en prestaties
- Prestatiedoelstellingen formuleren en hiërarchiseren
- Preciseren van de vereiste competenties
- Criteria en indicatoren formuleren voor het evalueren van prestaties
- Tips voor het opstellen en toepassen van eenvoudige evaluatie-instrumenten
Hoe volg je de evolutie van een medewerker op?
- Het opvolgsysteem met functionerings- en evaluatiegesprekken
Kenmerken van een functioneringsgesprek
- Verschil met evaluatiegesprekken
- 5 fasen Stappenplan
- Voor- en nazorg
Kenmerken van een evaluatiegesprek
- Inventaris van de aanpak van een gesprek tussen leidinggevende en medewerker
- Basisvoorwaarden voor het begin van een gesprek
- Fasen in het evaluatiegesprek
Nodige competenties
- Feedback geven, luisteren, assertief handelen, slecht nieuws brengen
Duur: 1 dag
|